Passagertallene viser, at Plusbussen er populær

De første 12 måneder steg passagertallet på Plusbussen med over 25 %, og i 2024 rejste knap 3,8 millioner med.
"Plusbussen er rigtig populær, og flere og flere hopper på. I dag har Plusbussen ca. 13.500 passagerer på hverdage - og nogle dage rejser over 16.000 med. For at kunne følge med efterspørgslen udvider vi med flere afgange og indsætter flere Plusbusser. Dermed bliver den kollektive trafik endnu mere grønt kørende," fortæller borgmester Lasse Frimand Jensen.
En bus med mange plus'er På strækningen fra busterminalen til universitetet kører Plusbussen i sin egen bane kun for busser. Samtidig har den grøn fortrinsret i kryds med lysregulering. Det betyder, at Plusbussen kommer hurtigere frem end bilerne og har færre forsinkelser. Især i myldretiden er der tid at spare ved at lade bilen stå og tage Plusbussen, hvis du skal krydse Aalborg mellem vest og øst. Her kører busserne med et interval på 7,5 minutter til universitetet, og det tager under et kvarter at køre mellem midtbyen og området ved Gigantium.
Anna Aaen, der er rådkvinde i Klima og Miljø, har ansvaret for den kollektive trafik i Aalborg Kommune. Hun glæder sig, over at 25 % af Aalborgs buspassagerer tager Plusbussen, og bemærker, at den også er en fordel for byens mange bløde trafikanter. Hun siger:
"Vi ved, at byens borgere og besøgende nyder, at den el-drevne bus hverken støjer eller forurener. Desuden fylder den mindre i bybilledet end det tilsvarende antal biler, hvor der ofte kun sidder én person i hver. Dermed bliver der mindre trængsel på vejene for bilister og større trafiksikkerhed for cyklister og gående. Plusbussen bidrager altså både til et roligere og sundere bymiljø med færre partikler."
Også bussernes økonomi går næsten i plus. Søren Kusk, der er formand for Nordjyllands Trafikselskab (NT) og medlem Klima- og Miljøudvalget, fortæller:
"En almindelig enkeltbillet koster 24 kr. Hver gang en passager stiger på Plusbussen, dækker billetprisen i gennemsnit 95 % af udgifterne. Det gælder alle ugens dage - også i weekenden - morgener og aftener. Det er jeg meget tilfreds med."
Flere afgange og flere busser Aalborg er med sine 120.000 indbyggere efterhånden blevet en lille storby, hvor en velfungerende kollektiv trafik er afgørende for, at byen fungerer.
I takt med at funktionerne åbner i Hospitalsbyen, er der allerede nu brug for flere afgange til endestationen mod øst. Det er fx ambulante patienter til Diabeteshuset og studerende, der læser sundhedsvidenskab, som kører med.
For at imødekomme den stigende efterspørgsel bliver antallet af afgange til Hospitalsbyen fordoblet fra august 2025. Her kommer Plusbussen til at køre hvert kvarter i stedet for hver halve time.
"Plusbussen skal også betjene medarbejdere, patienter og besøgende til Hospitalsbyen, så færre bliver fristet til at tage bilen. Derfor er vi allerede nu i gang med at forberede indkøbet af to nye Plusbusser for at være klar, når behovet for offentlig transport til Hospitalsbyen for alvor stiger. Det er vigtigt for os at sikre, busserne ikke kører forbi, fordi de er fyldte," siger Anna Aaen.
Fakta
- Plusbussen er Danmarks første BRT-løsning (Bus Rapid Transit). Det er en letbane på gummihjul, og asfalten er byens skinner.
- Plusbussen er med sine knap 25 meter dobbelt så lang som en almindelig el-bus og har plads til 153 passagerer.
- Ruten fra Væddeløbsbanen i vest via midtbyen til Hospitalsbyen i øst er 12 km og stopper ved 22 stationer. Turen tager ca. 34 minutter.
- Der er 7,5 minutter mellem Plusbusserne til universitetet i myldretiden, 10 minutter midt på dagen og 15 minutter om aftenen og i weekenderne.
- De i alt 13 Plusbusser kører på el og bliver ladet op om natten.
- Plusbussen kørte det første år 719.354 kilometer og var på gaden i 34.837 timer.






Accepter kun nødvendige cookies